عزيزى الزائر

استاذى القارئ خلى بالك ... كتباتى لا تتبع اى قواعد نحويه .... يعنى من فضلك مش تنقد النحو

اليكم

اليكم

الثلاثاء، 31 أغسطس، 2010

صالون فكرى "لا سياسه فى الدين ولا دين فى السياسه "

السلام عليكم ورحمه اله وبركاته
حياتى متعلقه على شماعه
حياتى ممكن تتغير بتعليقك
حياتى متلخبطه وتعليقك اللى هيظبتها
وانا بسمع مسلسل تشويه الجماعه (اقصد الجماعه )
لقيت الشيخ طنطاوى بيقول للامام الشهيد الاستاذ حسن البنا
" السياسه تفسد الدين والدين يفسد السياسه "
" لا سياسه فى الدين ولا دين فى السياسه "
ممكن تجاوبوا لى وبالتفصيليل الممل يعنى ايه الاجابه دى . وياريت بعد لما تعلقوا.تشوف تعليق المدونين اللى علقوا  .. قبلكم او بعدكم... علشان تردوا عليهم ولكم الحق الكامل فى الرد "هل رائتم حريه اكثر من هذه "    ... صالون فكرى اقصد صاله حــوار
يلا شدوا حيلكم ...
...
انتظروا
مش فيه حد يقول ان المسلسل اثر فيا لا والله
انا زى ماانا
. بحب الاخوان
.معاهم فى الصح وضدهم فى الخطأ ان فعلوه ..
مش هما بس
انا مع الحق فى اى وقت وفى اى زمان
وكمان ممكن اثنى على الحزب الوطنى (بس على مااظن ان هى عمرها ماهتحصل العيب مش هيكون فيا اصل هو مش بيعمل حاجه تثنى عليها )
يلااااا
ياريت اسمع تعليقاتكم

الخميس، 26 أغسطس، 2010

اخوانى المسيحين "اهدوأ وعذرا"

مع احترامى الشديد للمسيحين فى كل مكان وفى كل زمان . من هم فى الشمال والجنوب ومن هم فى الشرق والغرب ومن هم فوق الارض او تحت الارض ... احترمكم كثير ...
ولكن السرعه لا تاتى الا بكل شر . وكما يقول المثل المصرى . فى التأنى السلامه وفى السرعه الندامه ...
اريد ان انصحهم باان لا يتسرعوا فى عمل مظاهرات ضد اختطاف المسيحين ويقولون انهم متهضون ... يااحبابى كلنا فى الهواء سواء.
نحن وانتم متضهون مسيحين ومسلمين وكل مصرى متضهد ..... فى ظل هذا النظام المبارك... .
نعم اليكم الحق فى اتخاذ كل الاجراءت الازمه بسبب اختطاف ابنائكم وبناتكم . ولكن لا تتهموا المسلمين بااختطافهم ...
عندما قراءت للمرة الاولى عن جريمه اختطاف كاميليا حزنت حزن شديد بسبب هذا الخبر وقلت ربنا يحميك ياوطن ...
صراحه انا قرأت الخبر فى جريده الدستور وبحثت عنه فى النت للتاكد وتاكد فحزنت اكثر ..
وعندما قرأت كان الخبر ف الصفحه اليمنى وكانت الصفحه كامله تتكلم عن هذا الخبر .وعندما نظرت الى الصفه المقابله وجدت خبر ياخذ جانب فى الصفحه وهو بعنوان مقتل شاب على يد 6 مسيحين ....فقلت الله اكبر على هذه المصائب ...
هذا مقتل وهذا اختطاف (لانعلم هل هو اختطاف ام انها هربت )
انظر الى هذا الخبر وهذا الخبر
هذا الخبر موكد 100% وهذا الخبر ليس بااكيد انها اختطفت ..
وانظر الى الاهتمام بالخبر ..
وتقول انكم متهضون ....
نحن وانتم متضهون كلنا فى الهواء سوا ..
فقلت لصديقى اى نعم هو مش اليه فى السياسه ولا فى الجرايد ..
فقلت شوف بالله عليك
الواحده اختطفت عملوا مظاهرة ان هى اختطفت وقالوا ان المسلمين اختطفوها وهما متهضين . طيب نعرف ازاى ان هى اختطفت ماهو ممكن تكون هربت من زوجها ولا ايه . ماهو برضه كمان 6 مسيحين قتلوا شاب مسلم ..
قال ياعم ناس فاضيه ...
فبعد كام يوم
وجدت الخبر بيقول ..
هربت كاميليا .. او اسلمت وهربت .. اهم شئ هربت ..
فاانظر الى التسرع ..
مظاهرات واشياء كثير متسرعه
ومظاهرات اخرى بعد ساعات قليله من اختفاء فتاه مسيحيه من قرية التوفيقية بمركز سمالوط في المنيا....
بعد ساعات مش بعد يوم ولا يومين يوم ولا يومين
ارجوكم
ايها الاخوة المسيحين ارجوكم
لا تتسرعوا
البلد من ناقصه مصايب وفتن ...
وارجوا من الاخت كاميليا ان تظهر على شاشات التلفزيون او احد يااخذ معها حوار ويضعه على النت اذا كانت اسلمت او هربت واو حتى المختطفين لازم يظهروا ..
او ننتظر عندما تزداد الفتنه
اللهم احمى هذا البلد واجعله امنا مطمأنا ....

الأحد، 22 أغسطس، 2010

الف باء تاء لسيد ابو حفيظة تحفه


________
وانتظروا المزيد للمبدع سيد ابو حفيظة الفكاهى جدا .....

الجمعة، 20 أغسطس، 2010

اظن ان الحكومة باعت القضيه .....

عندما يقول لى احد من الشباب ان مسلسل الجماعه يعرض قضايا الشباب الفقير زى الشاب
حسين على هارون شحاته
السن 21 سنه
محل الاقامه حارة منتصر المتفرعه من عبد الجليل المتفرعه من حارة مسعده ام الخلفيل اسطبل عنتر
شاهد الفديو للتاكيد واتمنى ان تبحثوا عليه لمشاهده هو فى الحلقه السابعه ..
مشهد مبكى ومحزن فعلا . و تكون دى حاله مصر ام الدنيا (وارمله الديمقراطيه )(وهبه النيل هبه ضاعت انا خايف على النيل ليضيع )... اسمع الفديو للاخر ..
اظن ان وحيد حامد اخذ بااسلوب الشد والجذب لشباب الاخوان وامن الدوله ولكن المنتصر فى الاخر هو امن الدوله ....
اسمع الفديو ثم اقراء اللى تحت الفديو ...
___________

_______________
معلومه كنت اخذتها فى الثانويه فى تربيه الابناء وفى مادة علم النفس ومن تربيه الابناء العقاب الذهنى وهذا العقاب يقف على التوبيخ دون ان تمد يدك ..
ولكن اذا زاد عن حده. يصبح الابن بليد ويستقبل كل التوبيخات دون الرد عليها او ان يصبح كهذه التوبيخات ..
فعند توبيخ ابنك وتقول له يافاشل يافاشل كثير الكثير .
فسوف يصبح فاشل وعندما يكبر اذا قلت يافاشل
فيرد عليك ويقول
هذا ليس بغريب دا انا فاشل من صغرى ..انت جبت الديب من ديله ياخى..
او عندما تقول لاحد شباب البانجو او شباب النت او شباب المعاكسات تقول له ياصايع .. ممكن ان يضحك عليك كثير فيقول اليك انت جبت الديب من ديله او ياماجاب الغراب لامه ..
مااحنا عارفين ان احنا صايعين ...
فلا يهمه احد لا اب ولا ام ولا عم ولا خال ولا اخ ولا اخت ...
حاله كحال الحكومة اليوم فا من اول ماطلعنا على وجه الدنيا واحنا بنقول الحكومة خايبه هى السبب اللى احنا فيه دلوقتى ... من اول ماطلعنا على وش الدنيا تزوير تزوير حصل تزوير فى الانتخابات سواء فى مجلس الشعب او الشورى او نقابه الصحفيين او المحامين الا نقابه الفن (التمثيل )
فياشباب لازم ندلع الحكومة شويه مش كده
ياشباب مش كده
يلا دلعوها لازم الحكومة تدلع شويه ... مش ينفع كده ..
ياحكومتى يلا قولى انت الاحسن من من الكل
انتى الافضل بين الكل
انتى انتى
...
ياشباب بااختصار
الحكومة باعت القضيه خلاااص
اى انها مش بهمها حد
فقالت انما الحاله خربت عليا فلازم تخرب على الكل ..
مش انا لوحدى

الثلاثاء، 17 أغسطس، 2010

سيقيم شباب الاخوان على وحيد الحد ...


لقد قررت فرقه من مليشيات طلاب الاخوان الذين نظموا مظاهرات فى جامعه الازهر باانهم سيقومون الرد على وحيد حامد مؤلف مسلسل الجماعه .. بالرد عليه بالقوة والعنف وسيقام عليه الحد عاجلا ام اجلا .. والحد هو تركيب لسان وعين واذن وانف وعقل غير التى موجوده فى وجه ليرى اين الحق واين الباطل...... ...
هذا مايريده وحيد حامد من شباب الاخوان فى هذا الوقت ليثبت كلامه عن الاخوان صحيح انهم اصحاب عنف وارهاب من اول حلقه ..
هيات هيات ياوحيد حامد فلم يسير الاخوان فى طريق العنف فهم من هم فهم جماعه الاخوان المسلمين ...
شكرا على مافعلته ياوحيد حامد .. هذا ما يقوله شباب الاخوان المثقفين الواعين للسياسه ..
لقد جعلت شباب الاخوان ينظرون الى انفسهم ويضاعفوا جهدهم لتوضيح ماهى جماعه الاخوان للراى العام بعد مده من الكسل لدى الشباب . فاانا سمعت باام اذنى ورائت باام عينى شاب من احد شباب الاخوان يقول لاخيه لازم نضاعف عملنا فى هذه الايام بسبب الملسل فلا يوجد وقت للعب . انظر يااستاذ وحيد ماذا فعلت فيهم . فقد عمل شباب الاخوان على الفيس بوك اكتر من مجموعه للرد على هذا المسلسل وتعريف الناس بجماعه الاخوان المسلمين ففى مجموعات بااسم ضد مسلسل الجماعه وفاقت عدد الاعضاء او المشتركين فيها الالفين واخر بااسم ماذا تعرف عن جماعه الاخوان المسلمين )... وفى اى مكان فى الشارع ترى احد الشباب الذين كانوا يكرهون الاخوان بسبب الاعلام ( يكرهون الاخوان ولا يعرفون ماسبب الكراهيه . يكرهون الاخوان عن جهل ) يجلس مع احد شباب الاخوان يسمع راى الشاب الاخوانى فى المسلسل بكل تركيز ووعى ....
وبهذا
كثير من الناس سينظرون الى الاخوان ثانيا ... ويقراءن عنهم ويسمعون من افواههم ..
وسيضاعف مجهوداتهم ...
ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين

الاثنين، 16 أغسطس، 2010

حوار مع احد طلاب الاخوان فى الازهر حول الحلقه الثانيه من مسلسل الجماعه

انفراده جديده لمدونة قلب فارس
حوار مع احد طلاب الاخوان المشاركين فى مظاهرات الازهر الشريف
وستشاهدون الحوار على هذا الفديو ....

________

الخميس، 12 أغسطس، 2010

مسلسل ستندمون ان لم تتابعهوه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أرجوكم تابعو هذا المسلسل في رمضآن
....
هل تعلمون !ما هو اروع مسلسل
يستحق المتابعة بالشهر الكريم ؟؟
كل حلقة منه تكـــســـبك الربح الخيالي
انه مسلسل من بطولتكو
اخراجكو
تصويرك وتحضيرك
انه مسلسل
العودة الى الله
..
الذي يبتدي من الأن وينتهي بدخولك الجنة
واتمنى ان نستفيد منه جميعنا
وكلنا ذنوب
وكلنا نقص
والله الستار
و............... الله الغفار
وهو ارحم الراحمين
المسلسل هذا يبغضة الشيطان
ويحبه الرحمن
ويهابه الانسان
ويعرف قدره كل حريص على زيادة الايمان
يبدأ اولا بترك الشهوات وكبائر الذنوب
وينتهي بمن الله تعالى على العبد بالتوبة والغفران
وفي خلال المسلسل يا خوان
يمن الله تعالى على المداومين بمتابعته براحة في النفس والجنان
وضياء بالووجه
وانشراح بالصدر
وسعة في الرزق
ومحبة في قلوب العباد
وقبول الصيام والقيام
]
والتوفيق للمزيد من العمل الصالح
في رمضان وبعد رمضان
.....................
/\
/\
ان الله جل وعلى يوفقنا
للإستفادة من ليلة القدر
الله
هذا اروع شئ فعلا
فكيف يجود علينا رب العزة بشهود ليلة القدر
ونحن نتسكع من مسلسل تافه الى ما هو اتفه منه ...
اخواني // اخواتي
من منا يحب ان يتابع معنا هذا المسلسل خلال رمضان !
يحجز من الآن ..
لأن النية مطلع عليها رب العباد من الآن
والنية وتوقيع الاتفاقية محلها القلب
وليست صفحات المنتدى او آذان الناس
فلا تكتبوا استعدادكم لمتابهة هذا المسلسل هنا
اكتبوا استعدادكم بينكم وبين الرحمن
لأن الله تعالى اذا رأى استعدادنا قبل دخول وقت الطاعة
يرزقنا حلاوة هذه الطاعة والخضوع فيه
تمنياتي لي ولكم برمضان مبارك
ملئ بالبرامج الايمانية التي يحبها الله تعالى
ويكرهها الشيطان الرجيم

الأربعاء، 11 أغسطس، 2010

صور رمضانيه جميل

















الأحد، 8 أغسطس، 2010

رسائل رمضانيه

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
رسائل sms رمضانيه .....
جميله جدا
يارب تستمتعوا بيها
وكل عام وانتم بخير ..
1. كل رجب وانت ذهب كل شعبان وانت فرحان كل رمضان وانت بصحة و أمان

2. أحسب الايام و الساعات معاها ... و أنتظر ارمضان بس لسناها

3. أنطلقت مني أحلى التهاني بالرمضان فأرجو من قلبك أن يسمح لها بالهبوط

4. متى أشوفك متى ألقاك يمر رمضان و إنتا بعيد وشوقي يزيد وكل عام وإنت بخير

5. عادة رمضان يفرح به الناس وانت عكس الناس يفرح بك رمضان كل عام وانت بخير

6. بمناسبة رمضان نرسل باقة حب مع سلة بوسااااات نسكبها على أجمل خد يملكه أغلى بشر

7. قبل السحور !!! حبيت أكون أول شخص يقولك مبارك عليك الشهر

8. انت بعيد وقلبك بعيد وبالك بعيد بس أحبك أكيد واتمنى لك رمضان كريم

9. كل ساعه كل يوم كل اسبوع كل شهر كل عام وانت بالف خير

10. احلى ما فى رمضان ثلاثه كثره الخيرات,تبادل الزيارات وقارئ هذه العبارات

11. الله يتقبل صيامك ومبارك عليك الشهر و يعود عليك بصحه وسعاده وعمر مديد

12. أمانياً تسبق تهانياً وفرحتنا تسبق ليالينا و مبارك الشهر علينا وعليك

13. انتظر ها اليوم تعرف ليه ؟ لني ابي اقول لك أمووووووووووووه وكل رمضان وانت بخير

14. يسعدك ربي يا سيد الكل وكل رمضان بالفرحه يطل وتهنئه خاصه لك قبل الكل

15.الله يزيد هالوجه المنور نور ويعطيه من حلا الحور ويبلغه رمضان وهو مسرور
16.نحن الان فى رمضان
واشرقت شمس رمضان
كتب الله لكم فيه الغفران
وبيض وجوهكم بالقرأن
وادعو الله لكم بعشرة فى رمضان
يشرح صدركم

يسهل امركم

يفرج همكم

يعلى قدركم

يصلح ذريتكم

يقيل عثرتكم

يبيض وجوهكم

يبارك رزقكم

يجيب دعوتكم

يحسن ختمتكم

وكل عام وانتم بخير
.
______________________


______________________

السبت، 7 أغسطس، 2010

موقف حصل ......


ازيكم ياشباب كيف الحال
يارب تكونوا بخير وكل عام وانتم بخير بمناسبه شهر الخير .......
موقف حصل وانا فى العريش الاسبوع ده
ايه هو
صلوا على النبى الاول
بنت لابسه بنطلون ضيقك اقصد ثلاث اربع بنطلون يعنى قصير وضيق و تي شيرت ضيق يعنى محدد كل شئ ايون
فولد مشى ورائها وعاكسها وقال ايه القمر المنور دة طب بص وراكى ياجميل ....
فهب الرياح بما لا تشتهى السفن ....
بتعاكس مين يابن ... تيت تيت تيت ....

1. هتقلى ان هى مودبه
هقلك لا
وعندى دليل
1. لو مؤدبه مش كان خرجت بثلاث اربع بنطلون ..على الاقل كانت هتطلع ببنطلون واسع وتى شيرت الى حد ما واسع شويه دى اقل نسب الاحترم ... يعنى ....
2. لو مؤدبه كانت سابته زى الكلب يهبهب ....
بدى اسال سؤال
ليه البنت اللى بتلبس ضيق وبنطلون ضيق يحدد جسمها وتى شيرت ضيق يحدد جسمها
ليه بتلبسه....
بدى اجابه

الأربعاء، 4 أغسطس، 2010

رمضان قرب

بسم الله الرحمن الرحيم

اخواني واخواتي .. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

باقي من الزمن ايام قليله.................

يا ترى صحينا ولا لسة في العسل نايمين؟!!!! يا ترى فقنا ولا لسة غافلين ؟!!!!! يا ترى استعدينا ولا لسة مكسلين؟!!!!!!!!!

ها .. عملنا خطة لرمضان ولا لا؟؟ طيب ناويين نعمل ولا لا؟؟ طيب بنفكر ننوي اننا نعمل ولا لأ؟؟

طيب ناويين نصوم رمضان السنة دي ولا زي كل سنة ؟!!! عارفة هتقولوا ما احنا كل سنة بنصوم .. لا ..لا..وكمان لا .....

يا جماعة احنا عايزين نصوم رمضان السنة دي بجد ...مش مجنون ولا بخرف.. لا انا واعي بكل كلمة بقولها... مش عايزين صيامنا يقتصر على الامتناع عن الاكل والشرب فقط .. لا احنا عايزين نصوم بكل جوارحنا .. احنا بنصوم عن المباحات يبقى الاولى نصوم كمان عن المحرمات ولا ايه؟؟؟؟

عايزين نتوب في رمضان توبة صادقة ومتقولش ربنا مش هيقبلني .. خلي عندك حسن ظن بربنا ومتنساش الاية الكريمة اللي بتقول"قل يا عبادي الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنتوا من رحمة الله إن الله يغفر الذنوب جميعا.." وركزوا اوي "ان الله يغفر الذنوب جميعا" وركزوا كمان "جميعا"

عايزين نفتح صفحة جديدة مع ربنا في رمضان .. عايزين رمضان يبقى ميلاد جديد لكل واحد وواحدة مننا .. عايزين رمضان يبقى نقطة تحول ..

يا جماعة مش عايزين رمضان يعدي الا ونكون استفدنا منه اقصى استفادة .. على الاقل منخرجش منه الا ونكون اكتسبنا طاعة جديدة واتخلصنا من معصية ..

وافتكروا حديث الرسول (صلوا عليه) صلى الله عليه وسلم "خاب وخسر من أدرك رمضان ولم يغفر له"

وتخيلوا معايا ان في اوكازيون اتعمل لسلعة معينة احنا متعودين نشتريها طول السنة ايه اللي هيحصل؟؟؟ اكيد هيكون الاقبال عليها كبير صح؟ اكيد كل الناس هتشتريها وتقول (فرصة) صح؟ اكيد هنجيب منها كميات كبيرة ونخزنها ونقول (اصل الفرصة مش بتيجي الا مرة واحدة) صح؟؟؟

طيب خلونا نسأل نفسنا عن السبب .. ليه بنقول كده مع ان السلعة دي قدامنا طول السنة ؟؟ ليه بنقبل عليها في الوقت ده بالذات مع انها متوفرة في الاسواق في كل الاوقات؟؟؟ ...... اقولكوا انا .. احنا بنعمل كده لانه اوكازيون .. يعني نفس السلعة بس عليها تخفيض صح؟؟

بالظبط رمضان .. اوكازيون .. ايوة اوكازيون بنعمل فيه نفس الطاعات اللي بنعملها طول السنة لكن بأضعاف اضعاف الثواب ... وبرده رمضان (فرصة) وبرده (مش بيجي الا مرة واحدة) صح ولا انا غلطانة؟؟؟

طيب ليه منقبلش عليه برده؟؟ نقبل عليه بالطاعات .. بالعبادات...بالصدقات .. بالصيام والصلوات ....... بترك الشهوات ......................

الاخوة الافاضل والاخوات الحلوات ... هتفق معاكوا اتفاق بس بشرط .. اللي موافق عليه يبلغني برسالة خاصة في موقعي او بتعليق على السؤال ده المهم اعرف .... بصوا .. هنعاهد ربنا ان كل واحد وواحدة فينا مش هيخرج من رمضان الا وبقى انسان جديد .. في كل حاجة .. في تعاملاته .. في عباداته .. في خلواته .. في كل حياته (وطبعا التغيير يكون للأحسن) .... والله أعلم مش ممكن يكون ده اخر رمضان في حياتنا؟ ليه نضيعه؟؟؟؟

ونخلي نيتنا نصرة الاسلام لان زي ما كلنا عارفين "ان تنصروا الله ينصركم" .. نحط لنفسنا شعار (إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم)

يا جماعة عايزين في الـ 3 ايام دول نكون حطينا خطتنا وبدأنا في تنفيذها كمان لو قدرنا ..

وطبعا اللي هتوصلني منه رسالة انه معايا في حملة التغيير دي هنتفق مع بعض على خطة مشتركة ننفذها كلنا بحيث نشجع بعض وناخد بإيد بعض تمام؟

يلا مستني مشاركاتكوا ورمضان كريم

الأحد، 1 أغسطس، 2010

هل فعلا هذا سيحدث ....


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هل فعلا هذا سيحدث ..
شئ تقريبا خيال الى حد ما خيال وخيال رهيب يتمناه اى حد بيكره امريكا واسرائيل ...
سمعت الاستاذ صالح الازرق من يومين على القناه الخارقه قناه الحوار ...
وهو يتحدث عن فيلم صيهونى يتحدث عن نهايه اسرائيل عام 2048 ...
ولكنها ليست نهايه على يد العرب ولكنها نهايه على ايدهم هم بسبب كثرة الخمور والفساد الاخلاقى وانتشار الجنس فى اوساط المجمتع الصهيونى .....
فقلت فى نفسى هل فعلا هذا سيحدث ... .
ولكن واحنا صغار طلع اشاعه بيننا تقول ان امريكا ستسقط خلال 20 عاااااااام .. اتذكر هذه الاشاعه وانا فى حوالى 3 او 4 ابتدائ اى نعم لا يوجد الكثير من اصدقائى فاكرين هذه الاشاعه ولكن انا افتكرها ......
حوالى فى عــام 2003 او 2004 هذه الاشاعه طلعت ....
يعنى هتسقط حوالى عام 2023 امريكا ستدمر فى عااام 2023 او 2024 .....
وقلنا ان هى ستتقسم مثل الاتحاد السوفيتى ..
فهل ياترى هذا سيتحقق.....
مع اننا واحنا صغار طلع اشاعه بتقول
واحد طفل لسه مولد اتكلم وقال ياويل مصر فى 7/7/2007 وبعدها مات مباشرة ........
وانتظرنا 7/7/2007 .... نشوف ايه اللى هيحصل ولا حاجه حصلت .....
الله اعلم انا اتمنى ان هذا يحدث ان امريكا تسقط من بكرة قبل 2024...
او اسرائيل ....
مع انى عدوى الاساس اسرائيل وليس امريكا ...
ملحوظة لن ارد على التعليقات لانى مش قاعد على الكمبيوتر فااعذرونى انا فى المصيف لمدة اسبوع مش هقعد على الكمبيوتر هو اللى بيرسل لنفسه