عزيزى الزائر

استاذى القارئ خلى بالك ... كتباتى لا تتبع اى قواعد نحويه .... يعنى من فضلك مش تنقد النحو

اليكم

اليكم

الثلاثاء، 31 أغسطس، 2010

صالون فكرى "لا سياسه فى الدين ولا دين فى السياسه "

السلام عليكم ورحمه اله وبركاته
حياتى متعلقه على شماعه
حياتى ممكن تتغير بتعليقك
حياتى متلخبطه وتعليقك اللى هيظبتها
وانا بسمع مسلسل تشويه الجماعه (اقصد الجماعه )
لقيت الشيخ طنطاوى بيقول للامام الشهيد الاستاذ حسن البنا
" السياسه تفسد الدين والدين يفسد السياسه "
" لا سياسه فى الدين ولا دين فى السياسه "
ممكن تجاوبوا لى وبالتفصيليل الممل يعنى ايه الاجابه دى . وياريت بعد لما تعلقوا.تشوف تعليق المدونين اللى علقوا  .. قبلكم او بعدكم... علشان تردوا عليهم ولكم الحق الكامل فى الرد "هل رائتم حريه اكثر من هذه "    ... صالون فكرى اقصد صاله حــوار
يلا شدوا حيلكم ...
...
انتظروا
مش فيه حد يقول ان المسلسل اثر فيا لا والله
انا زى ماانا
. بحب الاخوان
.معاهم فى الصح وضدهم فى الخطأ ان فعلوه ..
مش هما بس
انا مع الحق فى اى وقت وفى اى زمان
وكمان ممكن اثنى على الحزب الوطنى (بس على مااظن ان هى عمرها ماهتحصل العيب مش هيكون فيا اصل هو مش بيعمل حاجه تثنى عليها )
يلااااا
ياريت اسمع تعليقاتكم

19 فــارس وكــتب تــــعــليـق:

Sharm يقول...

ابو الفوارس
انا وصلي اجابة الجزء الاول من القران بس ..

انت كملتهم ولا ايه ؟

=====

بالنسبة لموضوعك .. فأنا من رأي الشيخ الطنطاوي , لان لا يوجد في العالم دولة الا اذا كان بها اخطاء الا دولة النبي محمد صلى الله عليه وسلم نبينا و حبيبنا عليه افضل الصلاة و السلام حتى لو تلاحظ يا بلال ان في عهد سيدنا عثمان رضي الله عنه كان في اخطاء ادارية و بكرر ( ادارية ) عشان محدش يفهمني غلط و اكيد محدش فينا احسن من سيدنا عثمان بالاضافة الى ان اي خطأ سياسي بيتم تحميله على الدين و تنشأ فتنة و صراع فالدين لا يصح ان يدخل في السياسة اما عن الشق الثاني فالسياسة اذا دخلت في الدين يبقى باظت اكتر لانك هتسمع فتاوي قد تخالف العقيدة لترضي الحاكم زي فتوى ابن باز بجواز لبس الصليب ! طبعا الفتوى دي كانت بعد ما الملكة اليزابيث كرمت الملك فهد و لبسته قلادة الشرف و هي على شكل صليب فثارت اراء الناس فنزلت الفتوى العجيبة !

هذا دين و هذه سياسة

ورود الحق يقول...

إلى الأخ شارم كلامك غير صحيح ألبتة فصل الدين عن السياسة إثم كبير وقول خطير ونقص فى التدبير أسألك أخى ما عقوبة من سرق ستقول قطع اليدين فهذا حكم وهذا سياسة وحكومة وهذا دين أما عن الفتاوى التى تختلف من شخص لآخر هذا إن حدث فيحدث فى أمور لن تجدى ولا تفيد أو أنها بعيدة عن السياسة نفسها بقدر ما ترتبط بالحاكم إلا أنك تقصد أن الحاكم هو السياسة والآخرون حراسة هههه إقرأ هذا المقال على هذا الرابط هذه المقالة للدكتور عبد الرحمن سالم الأستاذ بكلية دار العلوم
على هذا الرابط http://wroodelhaq.blogspot.com/2010/08/blog-post_06.html

Sharm يقول...

ورود

كلامك غير صحيح ألبتة
----------------
إثم كبير وقول خطير ونقص فى التدبير
----------------
إلا أنك تقصد أن الحاكم هو السياسة والآخرون حراسة هههه
================

اختي الفاضلة , من ادب الحوار ان لا تنقصي قدر من تحاوريه و ان تقتدي بأسلوب الائمة الاربعة عليهم رحمة الله في حوارهم رغم اختلافهم الفقهي الشاسع بينهم و عموما ما قلته هو من رأي الدكتور سيد طنطاوي رحمه الله ولا احسب ايا مننا اكثر علما منه .

سلسبيل يقول...

طبعاً كلام غير صحيح
بس انا اظن ان هو قصدة ان
الحاكم لو اتخد الدين بس منظر
علشان تكون شعبيتة دى غلط فأخد
الموضوع كله على بعض بأسم السياسة
اما السياسة تفسد الدين
دى غلط طبعاً
تحياتى لك

سلسبيل يقول...

استاذ شارم
مع احترامى لرأيك
قبل الأسلام لم يكن هناك سياسة
كما فى عهدة و اظن ان اكبر الدول الأسلامية ظلماً و تدهور افضل من اكبر الدول العربية حالاً الأن فالدول الأسلامية كانت لها السيادة فى العالم و تاريخ لا زال يزكر حتى الان و اذكر ان هناك خليفة يسمى الحجاج بن يوسف الثفقى كان يعرف بظلمة و بطشة و لكنة هو من اوصل الأسلام الى بلاد الصيين فأظن ان السياسة من غير دين تفسد و انت كانت لغرد المظهر و الشعبية لكسب الأصوات فى هذا خطً واحد للدين فى السياسة و ليست السياسة كلها
لكل احراتى لرأى حضرتك و شيخنا الفاضل الطنطاوى رحمة الله

ورود الحق يقول...

أولا أنا أخ لك وليس أخت ثانيا أنا لم انتقص منك شيئا أخى الكريم لك
ثانيا أنا لا أحب طنطاوى وأعتبره رجلا وضع الإسلام بمأزق وحارب الإسلام بكل إسفاف ياليتك جئتنى برجل نتفق عليه إنما رجل يبدل الفتوى للمنصب وحارب النقاب وأخذ وزر ما يحدث الآن فى أوربا ولم لا وهو الذى صرح بجواز خلغ النقاب من على رأس المسلمة بفرنسا وقال هذا لساركوزى وهذا ليس من عندى وهو الذى عقد مؤتمرا يقول فيهالبنوك حرام وبعد المنصب البنوك حلال حسبى الله ونعم الوكيل كفاية كده أصل الكلام كتير جدا فهذا رجل باع دينه للمنصب

محمد الشوادفي يقول...

أخي بلال مع احترامي الكبير لجميع زوار مدونتك ، لكن ارى ان الواحد مينفعش يغير حياتهعشان ردود ناس مهما كانوا .. انت مكن تقرأ في أصول العقيدة في الأصول العشرين وشرحهم للقرضاوي وانت هتستفاد كتيير جدا أكتر من رد أي حد عندك

عمار مطاوع يقول...

اي حاجة بتفسد الدين تبقي حرااام .. وده معناه ان السياسة حرام .. وده كلام غلط .. يبقي النص الاول في الكلام طلع كلام فاضي

النص الثاني .. ان الدين يفسد .. الدين عمره ما يفسد اي حاجة .. يااما يبقي دين فاسد . وده برضه كلام فاضي .. يبقي النص التاني من الكلام طلع غلط برضه


اذن الكلام كله كلام عبيط .. وهو المطلوب اثباته

قلــ"بـــلال"ــــــب فارس يقول...

الرد على عمار مطاوع
التحليل المنطقى

Civil Eng يقول...

فصل الدين على عن السياسة .. ماهيا اا فكرة علمانية يحاول العلمانين زرعها فى اصحاب النفوس الضعيفة الغير مدركة لحقيقة الامر والغير مدركه بدينها ادراك كامل .. واكبر دليل على كده انظروا الى المسلمين الان وهم فى ارقى مرحلة من التخلف لانهم فصلوا الدين عن السياسة .. وانظروا الى الخلافة الاسلامية التى لم تفصل الدين عن السياسة فماذا كان ؟؟
كان ازهى عصور المسلمين وارقاهم وكان الانجليز والاوربيون يأتوا لنا ليتعلموا..للاسف يا اخ بلال الامر مش محتاج انك تفكر ؟؟
لان ببساطة الاسلام لما نزل نزل شامل نزل كامل مش نازل علشان يتجزئ .. الاسلام نازل بكل شئ صغير وكبير وكفيل انه يمشى العالك كله مش دولة واحده باحكامه ونواهيه وتذكر قوله تعالى :
"افتؤمنون ببعض الكتاب وتكفرون ببعض "
جزاكم الله خيرا

ويكا يقول...

اولاً ، انصحك وبشده الا تأخذ السيره او الحقائق من المسلسلات او الافلام ، وبالاخص المصريه والسوريه والعربيه كمان.
لانها للاسف يتم اعادة السيناريو فيها ومعالجته على حسب روؤية المخرج والسيناريست.
اما بالنسبه للمقوله بتاعت لا دين فى السياسه ولا سياسه فى الدين ، فالصح بتاعه ، انه "لا يجب تسييس الدين" بل " تدين السياسه"

بمعنى انه لا يجب تحويل وتطويع الدين بغرض خدمة اراء الحاكم واهواءه ، وان يتم توجيه الدين بالحق الذى يراد به باطل.

اما تدين السياسه ، فهذا اعتقاد من لا يرتضيه فقد شكك فى ما انزل على محمد.
فنحن نعلم ان الدين شريعة حياه ، وانزل القراءن ليكون بيان للناس ودستوراً ومنهجاً.
فهو منهج حياه قبل ان يكون طريقاً الى الجنه.

هذا رأيى باختصار ، اتمنى ان يكون مفهوم بدون تفصيل.

mrmr يقول...

انا لم اشاهد مسلسل الجماعه ولا غيره
وليس من عشاق التليفزيون
لكن انا اومن بشده بالفصل بين الدين والسياسه
لانه باختصار ممكن اى شخص يفتى اى فتوه ويكون من مصلحه الحكام فقط وليس دينيا

علاء المصرى كل يوم يقول...

أسجل مرورى كل عام وأنتم بخير

elsha3er يقول...

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على خير المرسلين محمد بن عبد الله


اخوانى هذا الموضوع غير قابل للنقاش لانكم ستندرجون بنقاشه الى ما ابعد ان تتصوروا وابعد من مقولة فى مسلسل او اقتناع فهى العلمانية اخوانى لذا فليس من هذا الحديث الا اسفا

وحتى يرتاح الجميع فأن رأى وسيرة الرسول فى العلمانية واضحة وهى حرام شرعا تبعا لسيرة النبى لذا لا تخوضوا فى هذا الحديث جدالا لا داعى له فالحرام بين والحلال بين

والسلام على من اتبع الهدى

قلــ"بـــلال"ــــــب فارس يقول...

الشاعر ياريت توضح اكتر

أم الخــلـود يقول...

لو قررت أن تدخل عالم السياسة فستخسر مبادئ كثيرة كنت تؤمن بها .. فالبعد عنها€ غنيمة !!!

وفقك الله

اقصوصه يقول...

رمضان كريم :)

قلــ"بـــلال"ــــــب فارس يقول...

اشكر كل من شارك فى الصالون الفكرى
شارم
ورود الحق
سلسبيل
محمد الشوادفى
الشاعر عمار مطاوع
مهندس مدنى
ويكا
مرمر
علاء المصرى كل يوم
الشاعر
ام الخلود
اقصوصه

محمود(باحث عن حب) يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا عندى راى صغير
اولا
اخى الحبيب
ايام النبى سيدنا النبى
كان رئيس الدوله وكان سياسى ودينى وعمر السياسه ما افسدت الدين ولا العكس ولا حتى مع الخلافاء الراشدين
لان سياسه من غير دين من وجهه نظرى علمانيه مقنعه
ودين بلا سياسه
تعصب وتهجم لان مفيش عقل
لازم امعان العقل بسياسه
سيدنا معاويه رضى الله عنه كان بيقول لو كان بينى وبين الناس شعره ما قطعتها ان جذبوها رخيت وان رخوا شددتها فيمها معانها على حسب ما اتذكر
ولكن لابد من الدين بجانب السياسه
فى المسلس اللى احنا بنشوفه الاقبال عليه مش علشان الدور الركيك بتاع الرداد ده
لآ الناس فى تلهف لمعرفه سيره الامام صاحب الجماعه التى صمتدت من 88 سنه وحتى الان واللى مدوخه الحكومه بحنكه وقلب وعقل دخلت كل بيت مصرى زى ما دخلت كل جامعه مصريه
الاخوان ليهم دور فى كل جامعه ومع كل طالب والتشويه اللى شفناه مع بعض فى المسلسل مغاير للارض الواقع فما بالك بتشويه سيره الامام اصلا
انا كنت حاضر ايام العرض العسكى اللىب يحصل كل سنه فى جامعه الازهر والفارق الوحيد الاقنعه اللى لبسوها المره دى
والاعتقال على مدينه الصفا ومظاهره كبيره فى نفس اليوم ضمت اخوان وغير اخوان استمرت من صلاه الفجر وحتى صلاه الظهر

انا احب الاخوان ومعهم فى الصح وضدهم فى غير ذالك

إرسال تعليق

( مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ )