عزيزى الزائر

استاذى القارئ خلى بالك ... كتباتى لا تتبع اى قواعد نحويه .... يعنى من فضلك مش تنقد النحو

اليكم

اليكم

الأحد، 18 أكتوبر، 2009

ابتسم انت فى دوله عربيه






عندما تمتلئ (المقاهي) بالشباب .... وتشكوا المساجد والمكتبات من
الغياب
ابتسم .....أنت في دولة عربية



عندما يستضيفون (راقصة) لتتحدث عن (تحرير) فلسطين
ابتسم أنت في دولة عربية



عندما تدرس الابتدائي 6 سنوات .. والإعدادي 3 سنوات ومثلها المرحلة الثانوية
وأربع سنين في الجامعة أو خمسة .. لتعمل بعدها في سوق الخضار


ابتسم أنت في دولة عربية



عندما يكون هناك ستة ملايين (عامل) أجنبي .. وثلاثة ملايين (عاطل)
ابتسم أنت في دولة عربية



عندما تقوم من النوم لتجد في هاتفك المحمول رسائل ليس لها أي معنى
ابتسم أنت في دولة عربية



عندما تكون هناك (خمسة عشرة) مجلة تهتم بـ (الشعر الشعبي) ولاتكون هناك مجلة واحدة أو (نشرة) تهتم بالأمور العلمية
ابتسم أنت في دولة عربية



عندما تذهب إلى تلك المنطقة في بلدك .. فلا تجد منهم من يتحدث العربية وتظن أنك تعديت الحدود ...لا تستغرب ... أنت في أحد أسواقنا حيث كل البائعين أجانب
ابتسم أنت في دولة عربية



عندما (تضحك)عليك شركة الاتصالات في بلدك و تأخذ كل الذي لديك من مال
ابتسم أنت في دولة عربية



عندما تقود(سيارتك الأمريكية) وتأكل (الهمبورجر)( وتشرب البيبسى) ثم تطالب بمقاطعة المنتجات الأمريكية
ابتسم أنت في دولة عربية



أن لا تحصل على الترقية في عملك إلا (بواسطة) ولا تجيب تقدير في الجامعة بواسطة) ولا تجد الوظيفة إلا (بواسطة) ولا تنتقل إلا (بواسطة) ولا تحصل على حقوقك إلا (بواسطة)
ابتسم أنت في دولة عربية



عندما تدخل المنتديات و تتحدث مع (رجل يستعمل الإنترنت باسم (بنت)


ابتسم أنت في دولة عربية



عندما يكون التضامن مع اطفال غزة بإلغاء حفلة لشاكيرة وأليسا
ابتسم لأنك عربي عايش في دولة عربية



عندما تمسك جريدة وتجد أنك تقرأ خبرا يهاجم فيه المجلود ويلتمس فيه عذرا للجلاد
فأنت تقرأ جريدة عربية

9 فــارس وكــتب تــــعــليـق:

مهندساوى يقول...

يبقى انت اكيد فى مصر

عاشق الجنة من الإخوان صلى على النبى يقول...

ربنا يصلح حال المسلمين
أنت فين مختفي يعني
واحشناانت وتعليقاتك الجميلة
ومقالاتك الأجمل

بيطرية ومش بايدى يقول...

انا جيت يا فارس
يارب يثبت قلبك على الدين ويقويك كمان وكمان
معلش جيت متاخرة شوية اصل المواصلات كانت صعبة حبتين والمرور واقف :)))

يااااه ده انا سخسخت من الضحك مش ابتسمت بس
ياسيدى ربك بكرة ان شاء هيعدلها بينا وباولادنا الجاينن باذنه تعالى

يااااااااااااااااااارب
يجمعنا على الخير دايما
ويرفع شان هذه الامة بنا يارب
ونكون ممن يستحقون ان يكونوا من امة حبيبه محمد صلى الله عليه وسلم
اسيبك تصلى عليه بقى براحتك

ولى عودة اكيد ان شاء الله

دعواتك بقى


السلام عليكم

طويلب علم يقول...

السلام عليكم يبقى انت اكيد فى مصر لما تلاقى المسجد مليان فى الاعتكاف لما تلاقى رمضان الماضى المسجد الى بيصلى بجزء على اخرة من الناس لما تلاقى الناس الطيبين والشباب المحترمين الى منورين المساجد يبقى انت اكيد فى مصر لما نلاقى الاخ صاحب المدونة وغيرة زية كتير يبقى انت اكيد فى مصر لما نلاقى الشيخ محمد حسان والشيخ وجدى غنيم وغيرهم يبقى انت اكيد فى مصر لما نلاقى الاشبال وحضور الجلسات يبقى انت اكيد فى مصر يقول رسول الله صلى الله علية وسلم الخير فى وفى امتى الى يوم القيامة على فكرة كل الى انت قلت علي موجود لكن الاسلام قادم والله احنا شايفين البشريات واحيرا بارك الله قلمك

طويلب علم يقول...

اللهم اجعل عملنا كلة صاحا واجعلة لوجهك خاصا ولا تجعل لاحد غيرك فية شيئا والذى فلق الحبة وبرءا النسمة انى احبكم فى الله ا

عاشق الجنة من الإخوان صلى على النبى يقول...

ايه يا قلب فارس
فينك
مفتقدينك من فترة
مش متعودين علي كده منك
في انتظار عودتك الكريمة
صلي علي النبي

قلب فارس يقول...

السلام عليكم لم ولن اغيب ان شاء الله ثانيا
--------------
اخى مهندساوى
مش فى مصر بس دا فى كل الدول العربية بس الاكتر فى مصر
----------------
اخى عاشق البنا من الاخوان
يارب يصلح حال المسلمين جميعا والله انت الاجمل ايجى ايه فى نص حضرتك وانا ان شاء الله مش هغيب تانى لان النت كان قاطع والدراسة تعبانى شويتين
----------------
اختى بيطرية ومش بيدى

يلا معلشى المواصلات ديما كدة حتى البيضايقنى ان فى شباب بيقعد وواحدة فى سن امة او واقفة
ان شاء الله ربنا هيعدلها ونمسك العالم والخير هيظل العالم ويضئ العالم بنورة

------------------

حبيبى طويلب العلم
انت رجل خير بلا نفاق هذه كلمة منى اليك
طبعا مصر حلوة بس اتراهن ان الكان بيصلى فى المسجد ابو جزء الحضرتك قاصدك عليه الناس كانت خايفة او بتعتكف صح ولا انا غلطان اما الاشبال الطالعة جديد دى فيها خير كبير جدا
----------------

غير معرف يقول...

ان اله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم الكلام بس معناه ان انت جبان

قلب فارس يقول...

الحمد لله اخى يا غير معروف انا بعمل وبناضل ولو حد وراءيا خير وبركة وان لو مفيش حد ورايا عادى فنحن سائرون على الدرب وانا معك انا لا احب الكلام الكتير

إرسال تعليق

( مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ )