عزيزى الزائر

استاذى القارئ خلى بالك ... كتباتى لا تتبع اى قواعد نحويه .... يعنى من فضلك مش تنقد النحو

اليكم

اليكم

السبت، 2 أكتوبر 2010

اب + سيجارة يساوى ابن بسيجارة



السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ..
كنت اسير فى شوارع قريتنا العزيرة وقد سمعت احد اصوات ابناء قريتنا الصغار وهو ينادى وينادى واحسست انه ينادى عليا ليطلب النجده ..
فاتجهت اليه انه طفل لا يزيد عن عمرة 7 او 8 سنوات وبجوارة طفل لا يزيد عمرة عن 9 او 10 سنوات وبينها عجله ( بسكلته ) وكانت الفترة بعد العشاء وعندما رايتهم بوضوح ونظرت فى يد الطفل الذى سنه 10 سنوات ما هذا ماذا يمسك بيده شئ ابيض ربع طول القلم الازرق الابيض انه انه يشبه السيجارة ...
فقلت له عايز ايه ياقمر
قالى . شوف يااستاذ الواد ده ماسك السيجارة وعاوز يشربها لى .
قلت .. ياحبيبى عيب وحرام عليك
فقال لى


الطفل نفسه الذى نادانى لا يااستاذ اصل شاف عمه وابوة بيشرب السيجارة فعاوز يشرب زييهم
فتسمرت فى مكانى بدون حركه لمجرد ثانيه او ثنيتين واظنهم مروا عليا حوالى سنه او سنتين وفكرت قلت يااه الله ابوة يعرف او عمه يعرف ان هو مسك السيجارة من وراهم طيب وهو واخدهم قدوة لو يعرف هيقول اليهم ايه غلط مش تشربها طيب لو قال كده الابن هيرد يقول ايه ....
كل هذه الاسئله دارت فى عقلى وانا واقف .
فكيف يجيب الاب
اذا قال للابن يابنى حرام عليك
الابن ماانت بتشربها يابابا ..
الاب .. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
..................
الاب يابنى ده غلط .
الابن يابابا انت بتشربها ..
الاب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
............

ارحم ابنك وسيب السيجارة

8 فــارس وكــتب تــــعــليـق:

أنا - الريس يقول...

بعد السلام والتحية
أما بعد
من رئيس الجمهورية

ازيك يا فارس .. موضوع شرب السجاير والقدوة بقي موضوع قديم .. سيبك من السجاير

انا كنت معدي علي فرح شعبي وبالصدفة الفرح كان فيه بيره .. لقيت طفل خارج يرجع - سامحني في القرف - وشباب بيضحكوا وبيقولوا اصل ابوه شربه بيره فمستحملها .

انا عن نفسي ابويا شربني وانا صغير سجاير وقال ابلع الدخان وبعد البلع عينك متشوف الا النور .. قعدت اشتم السجاير واللي بدعها .

ربنا يهدي الناس .. قادر يا كريم .

بلال عادل رجب. يقول...

ازيك ياسياده رئيس الجمهوريه
يااه قديم ينهارى ابيض
وصلت للبيرة وابوه كمان
حسبنا الله ونعم الوكيل

انترنتاوي يقول...

فعلا حاجة تغيظ أحيانا بشوف العيل ماسك سيجارة طوله
ربنا يهدي

ساسو يقول...

يا خبر ابيض
مش كفايه بيدمر صحته
كمان ابنه هيشاركه في الدمار

حتي لو مش عايز يبطلها يطبق المثل اللي بيقول
( دخن سيجارتك بعيد تمنع ابنك من التقليد )

Mahmoud Ahmed يقول...

ما هو ده الى للأسف بيحصل
ان الابن بياخد ابوه قدوه ليه
و المشكله ان الاب بيقول لبنه السيجاهر دي غلط
طب ادام هي غلط بتشربها ليه؟؟؟؟؟

بلال عادل رجب. يقول...

الرد على
انترنتاوى
اهلا بيك وان شاء الله تكون زائر دائم ان شاء الله ....
اه والله حاجات تفرقع الواحد

بلال عادل رجب. يقول...

الرد على
ساسو
فيه ناس كتير كده
مثل مني يااستاذتى دا دول ناس ضايعه

بلال عادل رجب. يقول...

الرد على
سبايدر مان
يااستاذى دا انا بسأل اب بقله لو ابنك شرب سجاير زيك هتعمل ايه قال هقتله قلت طيب ماهو شايفك قال ماهو مش فيه حد قالى غلط
يااااااااه مش فيه قله غلط ازاى الله اعلم

إرسال تعليق

( مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ )